راه نو

خبری تحلیلی

راه نو

خبری تحلیلی

.

محمد الله مرادی
گزینه ی جامعه انقلابی، سنتی و روشنفکری کردستان
الله مرادی، علیرغم کار با شخصیتها و افراد وطیفهای مختلف سیاسی و نزدیکی با آنان هرگز خود را چشم گوش بسته در اختیارشان قرار نداد.
ملاک ایشان در فرایند کار با مدیران مافوقش، همواره پایبندی افراد به قوانین و
پرهیز از آلودگی به پلشتیها و زشتیها و رانت خواری و سو استفاده بوده است؛ و همین ویژگی، وی را در طول سالیان متمادی خدمت از گزند غلطیدن در مفاسد سیاسی و اقتصادی مصون نگه داشته به گونه ای که هنوز به عنوان نیرویی پاک دست و مورد وثوق اغلب جریانات متعدد سیاسی از چپ و راست شناخته می شود. او هم مورد اعتماد حاکمیت است و هم تکیه گاهی برای نیروهای فعال استان که این مورد را می توان از میان مجموعه یاران و دوستان ایشان به وضوح دید...
وقتی گذشته های دورو نزدیک را به یاد می آورم و وضع حال و امروز جامعه را می بینم و به آینده خیره می شوم؛ بغض گلویم را می فشارد. گذشته را چگونه طی کردیم. وضع حالمان در شرایط فعلی چگونه است و آینده مارا به کدام سمت و سو می کشاند. ما در تغییر حال خود چه نقشی داریم. همانگونه که ما اینک گذشتگان خود را نقدمی کنیم و تاریخ راچون چراغی روشن فراروی خود می بینیم؛ قطعا زندگی امروز ما نیز درس تاریخ آیندگان خواهد بود. برگهای این تاریخ را امروز ما با تصمیماتمان می نویسیم. شاید گفته شود ما کجا و تاریخ کجا. اما دوستان عزیز؛ همین نوشته های ما بر روی صفحات کاغذ و فضاهای مجازی امروزی است که مورخان را وامی دارد تا به واقعیتهای پیداو پنهان جامعه پی ببرند. مگر نه این است که همین بگومگوهای من و شما در تاکسی و خیابان و اداره و خانه و دانشگاه و مدرسه است که ابعاد دامنه فرهنگ ما را ترسیم می کند.

این مقدمه را عرض کردم که بگویم نوشته ها و حرفهای ما در کوچه و بازار و یا همین فضای اینترنتی و هرنوع تصمیم گیری ورای ونظر ما می تواند شاخص حدو مرز فرهنگ ما برای بسیاری از غریبه ها و عامل تعیین کننده ای برای تاریخ فردایمان باشد.

به جرات می توان گفت الله مرادی جزو معدود کسانی است که از نخستین روزهای پیروزی انقلاب در صحنه بوده و تا امروز از توان ایشان در مناصب دولتی و حکومتی استفاده شده است. خیلیها تا نیمه راه آمدند اما تحت تاثیر جریانات سیاسی خط خود را از مسیر انقلاب جدا کردند. یا گوشه عزلت گرفتند و یا به صفوف مخالفین پیوستند. ثابت قدمی ایشان و تشخیص سره از ناسره در فضای غبارآلود کشور که در مقاطعی کار را برای حتی خواص سخت کرده بود میزان بصیرت وی و اشراف بر امور را به خوبی ثابت می کند.
او، علیرغم کار با شخصیتها و افراد و طیفهای مختلف سیاسی و نزدیکی با آنان هرگز خود را چشم گوش بسته در اختیارشان قرار نداد؛ ملاک ایشان در فرایند همکاری بامدیران مافوقش، همواره پایبندی افراد به قوانین و پرهیز از آلودگی به پلشتیها و زشتیها و رانت خواری و سو استفاده بوده است؛ و همین ویژگی، وی را از گزند غلطیدن در مفاسد اقتصادی مصون نگه داشته به گونه ای که هنوز به عنوان نیرویی پاک دست و مورد وثوق اغلب جریانات متعدد سیاسی از چپ و راست شناخته می شود. او هم مورد اعتماد حاکمیت است و هم تکیه گاهی برای نیروهای فعال استان که این مورد را می توان از میان مجموعه یاران و دوستان ایشان به وضوح دید.

انتخابات مجلس شورای اسلامی پیش روست و برخیها چنان بی محابا  در وادی تبلیغات نامزدهای انتخاباتی کر و کور شده اند که نه تنها گذشته خود را فراموش کرده اند بلکه از درک شرایط روز نیز عاجزند و برای اینکه نامزد مورد علاقه شان رای بیاورد به هر شیوه ای دست می یازند.

آیا سزاوار است کسی با این صفات برجسته موردهتاکی و انواع تهمت و تخریب قرار گیرد؟

جایگاه قلم در قران کریم به حدی والاست که خداوند در قران به قلم سوگند یاد کرده است« ن و القلم و مایسطرون» بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران اوایل انقلاب در جمع تعدادی از خبرنگاران فرمودند" آن وقتى که قلم به دست مى ‏گیرید بدانید که در محضر خدا هستید."

معصیت در محضر خدا برای ماکه خود را مسلمان می دانیم مستوجب عقوبتی سخت و عزاب آور است.

خداوند فرموده است که« سابقین را ما امتحان کردیم تا اینکه معلوم شود که کی مؤمن است و کی منافق.»

محمد الله مرادی کسی است که جوانی خود را وقف انقلاب و نظام و کشور کرده است. او درحالیکه کودکی بیش نبود از نعمت وجود پدر محروم شد و آنهم نه براثر مرگ طبیعی؛ بلکه به واسطه جنگی که به ناحق بر ملت ما تحمیل شد و در اندک زمانی به آتشی تبدیل گشت که هزاران جوان را در کام خود فرو برد و هنوز که هنوز است پس از گذشت 33 سال از عمر انقلاب دود ناشی از آن اشک از چشمان مردم کردستان در می آورد. این درد و عزاب نه به خاطر تنها اندوه از دست دادن عزیزانشان که به واسطه موج پیامدهای ناگواری است که بر زندگی مردم و به ویژه جوانان کردستان سایه افکنده است.

نام محمد الله مرادی را 29 سال پیش در شرایطی که در مراسم سالگرد شهادت مرحوم ابویشان برای جمعیتی از اهالی شریف همین شهر دیواندره سخنرانی می کرد شنیدم.

در آن روز نیز با همان شور و هیجانی که امروز سخنرانی می کند سخنرانی می کرد؛ با این تفاوت که در آن روزها بسیار پرشورتر از امروز علیرغم صغر سن، از بایدها و نبایدهای جامعه سخن می گفت. بعدها با همدیگر آشنا شدیم و از همان سالهای نخست انقلاب آنچه در درونش شعله می کشید عشق به  مردم و آرزوی خدمت به آنهابود. او برخلاف اغلب مدیران، در همه مناصب حکومتی و دولتی، بر مجموعه نیروهای تحت امر خود تاثیرگذار بود. یعنی با صداقت و پاکی خود و با رعایت همه اصول اخلاقی و حسن رفتار خویش، دیگران را به دگرگونی در زندگی وامی داشت. بعید می دانم کسی با ایشان ارتباط پیدا کرده باشد و تحت تاثیر منش و اخلاق زیبا و حسن خلق و خویش قرار نگرفته باشد. او معلم اخلاق و مصداق انسانی کامل است که توانسته دیو جهالت و نادانی و از همه مهمتر دیو نفس و هواهای زیاده طلبی و ثروت اندوزی و ... را از خود دور سازد.

چندی پیش وی را دیدم و پس از صحبتی چند گفتم: نیش سخنانت خیلیها را آزرده است و صلاح نیست در شرایطی که به رای همگان نیاز دارید کسی را از خود دور کنید که در جواب با همان اعتماد به نفس همیشگی گفت:" فلانی، ما صلاح نیست بخاطر خوشایند این و آن حرف بزنیم؛ حرف حق را باید در تاریخ ثبت کرد. در ضمن ما فرزند انقلابیم و سالهای اوایل انقلاب باید شهید می شدیم؛ حال که شهادت نصیب ما نشد لا اقل قطعه ای از تاریخ را می سازیم. چیزی که خیلیها بیان آن را به مصلحت خود نمی دانند. هرچندکه خوب می دانند."

سینه ی او مالامال از درد است؛ دردی که می تواند دستمایه تصمیم سازیهای خوبی برای مردم کردستان در این مقطع زمانی در خانه ملت باشد. دردی که خیلی از جوانان امروز را می آزارد اما از علل و عوامل پیدایش آن بی خبرند. دردی که خیلی از نمایندگان پیشین و دیگر بزرگان ما آن را حس کردند و بنا به هر دلیلی از ابراز آن خودداری کردند البته بعضیها جسارت طرح آن را داشتند اما در کشاکش درگیریهای جناحی و سیاسی،  مصلحت را در سکوت دیدند.

قصد جسارت به ساحت سایر نامزدهای انتخاباتی را ندارم؛ اما شناخت الله مرادی از کردستان و نیروهای توانمند آن و استعدادهای بالقوه اش و زیرو بم استان بسیار بسیار بیشتر از آنان است.

اگر صحبت از گذشته کردستان شودکه خود تاریخ زنده ی کردستان است. اگر از حال و آینده استان بگوید که بخشی از آنرا در همین ایام کوتاه تبلیغاتی بسیاری از مردم شنیدند و دیدند.

مجلس مکانی قانونی برای بررسی مسائل و مشکلات از طریق تولید اندیشه و القای آن به مجموعه ی نمایندگان ملت در قالب نطقهای پیش از دستور و کمیسیونهای مربوطه برای تصمیم گیری و وضع قوانین است.

آیا در انجام این ماموریت بزرگ کدام یک از نامزدها شانس موفقیت بیشتری دارند؟

کسانی که الله مرادی را از نزدیک می شناسند می دانند او نیرویی پرسشگر است و به راحتی زیر بار حرف دیگران نمی رود. از قدرت لابیگری فوق العاده ای برخوردار است و اگر نتواند بر دیگران تاثیر بگذارد قطعا تحت تاثیر دیگران قرار نمی گیرد و شخصیتی مستقل دارد و کورکورانه به دنبال کس، یا جریانی سیاسی نخواهد رفت.

امروز مردم حوزه ی انتخابیه ی سنندج و کامیاران و دیواندره تصمیم گرفته اند نماینده ای با این ویژگی به مجلس بفرستند.

اما با کمال تاسف کسانی که چشم دیدن کردستان و نیروهای توانمندش را ندارند؛ با انواع ترفندها به تخریب ایشان روی آورده اند. چرا؟ چون می خواهند کردستان نمایندگانی در مجلس داشته باشد که از جهات مختلف ضعیف باشند و راحت بتوانند با لابیگری و یا اگر جسارت نباشد، با تهدید و یا تطمیع، از قدرت چانه زنی آنان که قانون در اختیارشان گذاشته است بکاهند؛ تا شاید از این رهگذر بازار پر رونق کسب و کار خود را از دست ندهند.

تشخیص این حساسیتها بدون شک امروز وظیفه ای است که بر دوش تک تک مردم حوزه ی انتخابیه سنندج، دیواندره و کامیاران سنگینی می کند.

حقیر مدعی این نیست که ایشان دانشمند است و فاضل و ... و یا فاقد نقص و عیب. اما برای نمایندگی مجلس دارای ویژگیهای مثبتی است که این ویژگیها به موفقیت ایشان در مجلس قطعا کمک می کند.

او بازیگری موفق در عرصه ی مناسبات داخلی است.

شایسته نیست سرمایه های خود را با تبعیت کورکورانه از برخی جریانات سیاسی و یا حتی دولتی و... بسوزانیم.

الله مرادی عصاره ی 33 سال تجربه کاری در بدنه نظام اجرایی است و امروز که داوطلب نمایندگی مجلس شده است، می خواهد این تجارب خود را در کسوت وکالت مردم در اختیار استان قرار دهد، بیایید دستش را به گرمی بفشاریم و با رای بالا راهی مجلسش کنیم و از خداوند سبحان بخواهیم با همان انرژی و پاکی که نمونه ای عینی از جامعه انقلابی، سنتی و روشنفکری کردستان است به کار خود در مجلس ادامه دهد.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد