راه نو

خبری تحلیلی

راه نو

خبری تحلیلی

نقش نخبگان در کردستان امروز

امروز راه پیشرفت کردستان در گرو افزایش ضریب امنیت، ثبات و پایداری جامعه، ورود سرمایه گذاران به عرصه تولید و کارآفرینی، تقویت زیر ساختها، رشد شاخص های توسعه در حوزه علم، سوادآموزی و آموزش عالی با تکیه برفناوری و تکنولوژی است...

هوشیار حسابی
در عرصه رقابت در جهان امروز شانس موفقیت با جوامعی است که در فرایند پیشرفتهای علمی جهان به طور یکسان و با سرعت شیوه های بهره گیری از علوم مختلف را بیاموزند و آن را در زندگی روزمره خود جاری و ساری سازند.
از شاخص های جوامع پیشرفته، رشد کمی و کیفی تحصیلات عالی،‌تربیت نیروی انسانی ماهر و کاردان، برنامه ریزی اصولی برای مهار بحران های اقتصادی،‌سیاسی،اجتماعی و فرهنگی،‌نشاط و شادابی و امید به آینده است.
جامعه ای که این ویژگی ها را نداشته باشد نمی توان آن را جزو جوامع زنده و پویا تلقی کرد ،‌با این مقدمه سئوال این است چه باید کرد؟ مقتضیات سیاسی و جغرافیایی ما چه راهبردی می طلبد؟ نقش بزرگان و نخبگان ما چیست؟ مردم چه وظایفی دارند؟ عوامل عقب ماندگی های کردستان چیست؟ و موانع توسعه کدامها هستند؟ در اقتصاد ملی چه جایگاهی داریم و سهم ماکردها از مشارکت در برنامه ها و طرحهای ملی چقدر است؟
از ذکر نمونه هایی از تاریخ پرفراز و نشیب کردستان که آگاهی از آن می تواند درس عبرتی برای آیندگان باشد می گذرم وآن را به فرصتی دیگر موکول می کنم. عدم تدبر و تعمق در مسایل روز و مناقشات سیاسی در گذشته به قیمت ریختن خون هزاران نفر تمام شده است؛ اگر بپذیریم که نیروی انسانی به ویژه جوانان از سرمایه های ارزشمند هر جامعه ای هستند، باید گفت هر گونه فضاسازی برای آسیب رساندن به نیروهای فعال انسانی با اتخاذ سیاستهای معیوب و گریز از مرکز، حکم خیانت در حق آن جامعه را دارد.
امروز راه پیشرفت کردستان در گرو افزایش ضریب امنیت، ثبات و پایداری جامعه، ورود سرمایه گذاران به عرصه تولید و کارآفرینی، تقویت زیر ساختها، رشد شاخص های توسعه در حوزه علم، سوادآموزی و آموزش عالی با تکیه برفناوری و تکنولوژی است.
در شرایطی که هزاران خانواده محروم بدون حمایت نهادهایی چون کمیته امداد و بهزیستی، قادر به تامین معیشت خود نیستند، در شرایطی که هنوز با سیل جوانان جویای کار و کارگران مهاجر فصلی مواجه هستیم، در شرایطی که بسیاری از خانواده های روستایی به دلایل متعدد نمی توانند فرزندان خود را برای ادامه تحصیل راهی شهرها کنند، سخن گفتن از »توسعه سیاسی« و نادیده گرفتن حقایق و دادن آدرس غلط برای پیچیدگی مسایل در کردستان است.
ذکر نمونه هایی از افراط در موضع گیریهای سیاسی توسط احزاب و گروههای سیاسی در آستانه انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی که می تواند پیامدهای ناگوار به همراه داشته باشد از این دست آدرسهای غلط است که نباید به سادگی از کنار آن گذشت.
هنر نخبگان ما امروز در این است که بتوانند در شرایط موجود با تدبیر و اندیشه شاخص های رشد را در زمینه بیکاری،‌تولید ، صنعت،‌ارتباطات، راه و ... به حد میانگین کشور برسانند.
با اتخاذ روش های علمی،‌ارتباط خود را با حوزه های تاثیرگذار در بخش خدمات رسانی،‌نهادها و سازمانهای دولت مستحکم کنند و نگذارند فرصتها یکی پس از دیگری از دست برود.
آیا بهتر نیست به جای انتشار اخبار مجعول و یاس آور- که جز بحران سازی و تنگ کردن فضای سیاسی برای جوانان و تشدید ذهنیتهای منفی سود دیگری ندارد- آستینها را خالصانه بالا زدو با عشق به مردم ذوب در خدمتگزاری به آنان شد؟
نسلهای بعدی در مورد ما چگونه قضاوت خواهند کرد؟ باید پذیرفت که ناامنیهای اوایل انقلاب ذهنیتهای متفاوتی درباره کردستان ترسیم کرده است. در درون حاکمیت واحزاب ملی نیز نگاهها به کردستان متفاوت است. از نگاههای مثبت باید پلکانی ساخت برای صعود به عرصه خدمت گزاری به مردم.
در چنین شرایطی چه باید کرد؟‌آیا صدور بیانیه و طرح دیدگاههای افراطی و مغایر با منافع ملی و همسوئی با جریانات سیاسی مبهم و ناشناخته مانند موج ساختگی سبز در رسانه ها جز احیا ذهنیتهای گذشته گره ای از مشکلات جامعه امروزی ما کوردها خواهد گشود؟
آنان که با حرفهای نسنجیده و با تولید اخبار کذب و بی اساس موضوعات کردستان را به پایگاههای خبری بیگانگان می کشانند به طور قطع و یقین در واقع جفا در حق همنوعان خود می کنند، جفایی که آثار سو آن بر زندگی نسلهای بعدی نیز سایه خواهد انداخت.
امروز بررسی راههای برون رفت از این وضعیت، نیازی است که بر دوش همه نخبگان و نویسندگان و ادیبان و روشنفکران و عالمان کرد سنگینی می کند. در برهه ایی که دولت شرایط را برای سرمایه گذاری، بسط و گسترش فضای خدمت رسانی هموار ساخته و مردم نیز در راهپیماییها و استقبال از شخصیتها و حضور در انتخاباتها حضور حماسی و بی شائبه خود را به نمایش گذاشته اند؛ استفاده از ظرفیتها، امکانات و فرصتهای موجود برای خدمت به مردم حداقل کاری است که بزرگان کورد باید آن را وجهه همت خویش قرار دهند.
عملکرد امروز نخبگان کورد بی تردید ارتباط تنگاتنگی با پیشرفت و توسعه کردستان فردا دارد قطعا نسلهای بعدی درباره بزرگان امروز کردستان به قضاوت خواهند نشست و نتیجه این قضاوت اگر از شرایط امروز برای خدمت استفاده نشود بدون شک مطلوب حال آنانی که علی رغم فراهم بودن شرایط به بهبود اوضاع کردستان و رشد و توسعه آن کمک نکردند نخواهد بود.
انقلاب اسلامی در سه دهه اخیر علیرغم مسائل و مشکلات فراوان شرایط کردستان را از لحاظ رشد شاخص ها به نحو مطلوبی جلو برده است و آنچه می تواند متضمن ادامه روند روبه رشد استان در همه ابعاد باشد همراه شدن با مردم در بستر زمان است.
این فرصتها را با موضع گیریهای غیر عقلانی و احساسی و بازیهای سیاسی از دست ندهیم و طعم شیرین خدمت را در کام مردم تلخ نکنیم. 

منبع: روژیار

نظرات 1 + ارسال نظر
رامین چهارشنبه 19 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 07:27 ب.ظ

سلام.
دستتئن درد نکنه . \الی بود . ولی اگه میشه به فارسی بنویسید . چون من که کردم بازم تو خوندنش مشکل دارم.

چشم، سعی میکنم بیشترفارسی بنویسم ولی خیلی از کاربران دوست دارند با زبان مادریشانبنویسند و بخوانند. شما هم سعی کنید کم کم خواندن و نوشتن زبان شیرین کردی را یاد بگیرید از اطرافیانتان کمک بگیرید. از اینکه سر زدی و نظر دادی ممنونم. و از اینکه دیر جواب دادم عذر خواهی می کنم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد