راه نو

خبری تحلیلی

راه نو

خبری تحلیلی

حاشیه های جشنواره مطبوعات کردستان

جشنواره مطبوعات کردستان اما اعتراض دو کلمه ای منوچهر تمری در جلسه پایانی جشنواره به نحوه انتخاب پیشکسوت ! و همچنین اعتراض الله مرادی یکی دیگر از اعضای به اصطلاح هیئت داوران به متن بیانیه نشان داد که ترکیب داوران فاقد انسجام لازم در انتخاب آثار بوده است...

برگزاری اولین جشنواره مطبوعات استان کردستان جنجالی بود و اما و اگرهای خبرنگاران به خانه مطبوعات زمینه ساز برگزاری اولین نشست استاندار کردستان با اصحاب رسانه شد تا آنها نیز در فضای صمیمی به بیان مشکلات خود در این عرصه بپردازند.

آنگونه که مهر نوشته بیان اعتراضات خبرنگاران در فضایی صمیمی به مجالی تبدیل شد تا  مباحث فراتر از جشنواره مطبوعات مطرح شود، و درآن مشکلات و نواقص کارخبرنگاری در استان کردستان نیزمورد توجه قرار گیرد تا جایی که حتی مباحث به سمت و سوی علاقه بیش از حد مدیران استان به دیدن تصویر خود از رسانه محلی استان نیز کشیده شد. البته این موضوع چند ماه پیش برای نخستین بار توسط یکی از فعالان سیاسی-خبری استان در جریان دیدار خبرنگاران با موسوی نماینده رهبر انقلاب مطرح شد. سلیمان الله مرادی درآن جلسه باانتقاد از نابسامانی حاکم بر مدیریت فرهنگی و مطبوعاتی کردستان به تاکید گفت: مدیران بخش فرهنگی استان از فهم ارزش گذاری تولیدات و آثار رسانه ای عاجزند و ملاک آنها برای ارزش گذاری فعالیت رسانه ها تعداد و قطع عکسشان در جرایداست !

خبرنگاران وفعالان مطبوعاتی معتقدند از بارزترین ویژگیها و دستاوردهای جشنواره امسال میتوان تنها به نهادینه شدن" اعتراض" و" اختلاف" در بین مطبوعاتیها اشاره کرد زیرا هم جایزه بگیر هم محروم از جایزه و هم اغلب داوران از نتیجه کار ناراضیند.

اعتراض آنان که جایزه نگرفتند را می توان طبیعی تلقی کرد اما آنچه که تعجب آوراست اعتراض جایزه بگیران آنهم از نوع کلان بسیار شنیدنی است. آنان معتقدند در حقشان اجحاف شده است و باید جایزه بیشتر از ۵تا می گرفتند! و اما اعتراض دو کلمه ای منوچهر تمری در جلسه پایانی جشنواره به نحوه انتخاب پیشکسوت ! و همچنین اعتراض الله مرادی یکی دیگر از اعضای به اصطلاح هیئت داوران به متن بیانیه نشان داد که ترکیب داوران فاقد انسجام لازم در انتخاب آثار بوده است. اللهمرادی می گوید از نام و اعتبار وی سو استفاده شده زیرا آنجا که باید درجمع بندی و صدور بیانیه نظرمی داده از وی دعوت نشده است اما در آئین پایانی جشنواره نام وی به عمد در صدر اعضای هیئت داوران دو بار قرائت می شود.

هایده آبادیان معتقداست در جریان برگزاری این جشنواره نیمی از خبرنگاران استان مورد بی توجهی قرار گرفتند و کلیه جوایز و هدایا بین اعضای هیئت مدیره خانه مطبوعات تقسیم شد.

عدالت ناصری خواستار توضیح شفاف هیئت داوران شد و می گوید هنوز هم ما نمی دانیم که ملاک ارزیابی داوران این جشنواره برای انتخاب افراد برتر به چه صورتی بوده است و چگونه یکی از اعضای هیئت مدیره خانه در پنج بخش برگزیده و جایزه نخست را کسب می کند.

جوانمردی سرپرست روزنامه های جام و جم و همشهری  نیز بر روند برگزاری جشنواره و حتی وضعیت حاکم بر خانه مطبوعات استان به شدت انتقاد دارد و می گوید روند حاکم بر خانه مطبوعات استان کردستان در طول دو سال گذشته نگران کننده بوده و متاسفانه این وضعیت باعث شد تا در جریان برگزاری اولین جشنواره مطبوعات استان کاستی های خانه مطبوعات به وضوح دیده شود و ما امیدواریم که با تلاش مدیرکل ارشاد استان و نظر مساعد استاندار کردستان این روند اصلاح و مورد بازبینی قرار گیرد.

حمید جوادیان خبرنگار کیهان هم از تبانی هیئت مدیره خانه مطبوعات و هیئت داوران خبر داد و ضمن انتقاد بر روند برگزاری این جشنواره، از استاندار کردستان و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خواست که با جدیت این روند را پیگیری کنند.

اسعد فرهادی مدیرمسئول ماهنامه شارهم با انتقاد از نوع برخورد بعضی ازمدیران با خبرنگاران رسانه های جمعی ومطبوعات دراستان کردستان، گفت: متاسفانه در حال حاضر بعضی از مدیران عشق دوربین دارند و در جلسات خبری و نشستهای مختلف فقط در انتظارند تا نماینده شبکه استانی حضور یافته و تصویر آنها را برای چند ثانیه ای پخش کند.

فیض الله پیری خبرنگار هفته نامه ندای جامعه با اشاره به وضعیت مطبوعات محلی استان کردستان گفته است به دلیل عدم ارتباط و مدیریت مناسب طی چند سال اخیر مطبوعات و رسانه های محلی استان دچار رکود کاری شده و امیدواریم که با توجه به تغییر مدیریت ها این مشکلات جبران شود.

استاندار کردستان هم در این جلسه با وارد دانستن انتقادات خبرنگاران رسانه های جمعی استان به اولین جشنواره مطبوعات از مسئولان مربوطه خواست که با تلاش و جدیت بیشتری این مباحث را پیگیری کرده و از وقوع آن در برنامه های بعدی جلوگیری کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان هم در پایان جلسه با اشاره به اینکه برگزاری اولین جشنواره مطبوعات دارای اشکال و کاستی های بود، اظهار امیدواری کرد که در ادامه با افزایش مشارکت و همکاری خود خبرنگاران برنامه های بهتری برگزار شود. 

و اما جالب تر از همه خبر منتشره در کیهان است: 

جایزه برای دهن کجی!
مراسم روز خبرنگار و معرفی فعالان عرصه مطبوعات عصر روز یکشنبه در محل تالار مجتمع فجر سنندج و با حضور جمعی از مسئولان استان برگزار شد.
در ابتدای این مراسم رسمی که با نواخته شدن سرود ملی جمهوری اسلامی ایران آغاز شد متأسفانه دو تن از مدعوین و یکی از خبرنگاران با برنخاستن از جای خود به نظام مقدس جمهوری اسلامی خون هزاران شهید مظلوم و تمامی ارزشهای متعالی کشور دهن کجی کردند تأسف بیشتر آنکه در این شرایط کسی از مسئولین ارشاد اسلامی حتی در حد یک تذکر ساده هم با آنان برخورد نکرد.
جای تأسف است که همین خبرنگار به خاطر کسب رتبه برتر توسط هیئت داوران به روی سن دعوت شد و لوح تقدیر، تندیس جشنواره و جایزه نقدی خود را از دست استاندار کردستان دریافت کرد!
البته نظیر چنین دشمنی و دهن کجی به نظام مقدس جمهوری اسلامی به ویژه در این تالار و در مراسمهایی که ماهیت فرهنگی- هنری داشته بسیار دیده شده اما چرا از سوی متولیان دولتی که داعیه انقلابی بودن و ولایی بودن را یدک می کشند به چنین اعمال ناشایستی پاسخ در خور توجهی داده نمی شود و این سؤال مهمی است که باید استاندار محترم کردستان، مسئولین ارشاد و سایر برگزارکنندگان این مراسم به آن پاسخ دهند تا مشخص شود مردم فهیم، انقلابی و ولایتمدار کردستان هرگز اجازه هر نوع دهن کجی و توهینی را به ارزش های انقلاب اسلامی به هر کس در هر پست و مقامی نمی دهند.
یک خبرنگار کردستانی( ؟ )

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد